Ha gondod van a pihenéssel, nem tudsz jól aludni, vagy csak többet szeretnél tudni az pihentető alvásról, annak élettani és lelki hatásairól, akkor a Galenus Kiadó Magyar Alváskönyve a megfelelő olvasmány számodra. 🙂 Mivel van két kis gyerekem, nekem a kisgyermekek alvásáról szóló rész keltette fel leginkább az érdeklődésemet.

Újszülött korban még a babák nagyon sokat, napi kb. 16 órát alszanak, melynek legnagyobb része álomlátó alvás (REM-alvás). Úgy tűnhet, hogy a csecsemők alvása nem követi a napi biológiai ritmust, ez azonban nem igaz! A napi ritmus nagyon gyorsan, már az első egy-két hónapban kialakul, s ezt aztán befolyásolja a fény és a sötétség váltakozása, a csecsemő környezetében élők szokásai, és az etetések ritmusa. Fontos megtalálni az ésszerű egyensúlyt a szülők és a baba ritmusa között!


A megfelelően kialakított ritmus kiegyensúlyozza az anyát és a babát is. Azonban, ha ez sérül, akkor elindulhat egy önrontó kör:
Például: Ha az anya fáradt és kialvatlan, kevésbé tud figyelni a csecsemő igényeire, aki ettől nyűgös lesz, alvása töredezetté válik, még nyűgösebb lesz, és még fáradtabbá és frusztráltabbá teszi az anyát. Erre a megoldás, hogy egy estére, vagy egy időre, az apa/nagymama, vagy egy másik személy vegye át a baba gondozását, az anya kipiheni magát, és ismét türelmesebben és figyelmesebben tud a baba felé fordulni, aki ettől kiegyensúlyozott és nyugodt lesz. Így az önrontó kör önjavító körré válik.

Együtt alvás, vagy külön alvás?

A Földön élő családok nagy többségének egy helyiség áll a rendelkezésére, számukra ez a probléma nem létezik. A mi kultúránkban kicsit túl komolyan vesszük ezt a kérdést. Saját tapasztalatom alapján azt mondanám, hogy ha a szülőnek és a gyermeknek is öröm az együtt alvás kicsi korban, akkor nincs semmi akadálya. A kiszolgáltatott kisbaba érzelmi biztonságát támogatja, ha közel lehet az anyához, ez megnyugtatja és az érzelmi kötelék is mélyebb lesz a szülő és a gyermek között.
Az újszülött kisbabánál persze biztonságosabb, ha az édesanyához minél közelebb, de nem egy ágyban, hanem külön kiságyban alszik.
Aztán ha nagyobb lesz, akkor lehet egy ágyban is, ha ez mindenki számára örömet okoz.

Más a kérdés persze, ha a szülők az ott alvó gyermek miatt nem tudják kipihenni magukat, ha ellenérzéseik vannak az együtt alvással kapcsolatban. Akkor inkább érdemes külön szobába szoktatni a gyermeket. Ha ez ellen nagyon tiltakozik, akkor lehet fokozatosan, először egy szobában, de külön ágyban, aztán külön szobába altatni a kicsit. Az önállósodás úgyis megtörténik előbb-utóbb és eljön az az idő, amikor a gyermek saját magától szeretne külön aludni.

Éjszakai átjárás

Ez a probléma minden családban előfordulhat átmenetileg, ha csak egyszer-egyszer fordul elő, akkor nem kell vele foglalkozni. Ha viszont rendszeressé válik, akkor meg kell vizsgálni, mi okozhatja. A válasz általában egyszerű: stresszesebb élethelyzet, feszültség, vagy valamilyen testi ok: megnagyobbodott mandulák például. A megoldás nem a gyermek kitiltása a szülői ágyból, hanem a megengedő segítség, de olyan szabályok mellett, ami a szülők nyugodt alvását is szolgálja. Például: a gyermeknek a saját ágyában kell elaludni, és ébrednie is, vagyis a szülők visszaviszik éjjel, ha ez nem működik, akkor a gyermek aludhat a szülőkkel egy szobában, de külön ágyon/matracon. (Ezeket a szabályokat érdemes következetesen betartani.)

Mit lehet csinálni, ha a kisgyermek felébred, és nem tud visszaaludni?

Sokszor előfordul, hogy a kisgyermek nem jön át de felébred és segítséget kér, hívja áthívja szüleit. Érdemes itt is kivizsgálni a kiváltó okot, de nem biztos, hogy annak megszüntetése megoldja a problémát. Lehet az a gond, hogy a gyermek bioritmusához képest túl korán fekszik le, így alvása töredezetté válik. Az oldja meg leghatékonyabban, ha visszaáll az eredeti alvás-ébrenlét ritmus.

Ennek visszaállítására 3 eszközt vethetünk be:

Alváskorlátozás: fektesd le kisgyermeked annyival később, amennyi időt ébren tölt éjjel. Ha végigalussza az éjszakát, de kialvatlan marad, akkor másnap lehet fél órával korábban lefektetni, ha után is nyűgös marad, akkor még fél órával, egészen addig, míg ki nem tudja pihenni magát. Ennél a módszernél vigyázni kell arra, hogy a gyermek ne szunyókáljon délután. Ha még óvodás, akkor pedig annyit aludjon, amennyit szokott. Ne legyen hosszabb az alvása a megszokottnál.

A szülői jelenlét, mint másodlagos megerősítés korlátozását: Az éjszakai ébredéseket megerősítheti az aktív szülői jelenlét, hogy a szülő azonnal átszalad, és próbálja aktívan visszaaltatni a gyermeket. Ehelyett azt tehetjük, hogy nem megyünk azonnal, hanem kicsit várunk, akkor nagyobb az esély, hogy a gyermek visszaalszik magától. Azonban, nem szabad sírni hagyni, ha sír mindenképpen menjünk át és nyugtassuk meg!

Az időzített ébresztést: Ha a gyermek mindig ugyanabban az időben ébred, akkor ébresszük fel egy kicsit korábban, és pont ellentétes hatást fogunk ezzel kiváltani: ahelyett, hogy éber lenne, alig lesz kelthető és szinte azonnal visszaalszik, és utána sem ébred fel.

Mind a három módszer sokat segíthet, de egyik sem 100%-os hatékonyságú, ezért ha a probléma hosszú időn keresztül fennáll, érdemes alvásmedicinában és anya-gyermek kapcsolatban járatos pszichológus szakembert felkeresni.

Hogy babád még jobban aludjon, hozd el életkorának megfelelően kisbabás vagy nagybabás jógára, és babamasszázsra, mert a mozgásos játék és az érintés bizonyítottan segíti a babád ellazulását, pihenését!

Ha szeretnél többet megtudni az alvás pszichológiájáról, zavarairól, ha szeretnéd kideríteni, hogy te megfelelő mélyen és hosszan alszol-e, akkor szerezd meg a Magyar alváskönyvet! Most plusz 10% kedvezmény a Galenus-Kriszti2020 kuponnal, ha a webshopban vásárolsz!

A cikk a GALENUS Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. felkérésére, nem fizetett szponzorált tartalomként jött létre.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük