Ma már annyiféle jógairányzat van, és kezdőként nem mindig olyan egyszerű megtalálni az épp Neked való jóga órát. Ehhez szeretnék segítséget nyújtani.

Vannak különböző iskolák (pl. Iyengar jóga, himalájai jógatradíció, kundalini jóga), alkalmazott jógairányzatok, amikor egy speciális helyzethez, életszakaszhoz igazítják a jógaászanákat (pl. gerincjóga, női jóga, kismama jóga, babás jóga, senior jóga) és minden más extra (pl. aero/aerial jóga, acro jóga, stb).

Kezdő szint

Kezdőként a gerincjóga és a kezdő hatha jóga, ami leginkább szóba jöhet. A gerincjóga elsősorban testi oldalról közelíti meg a dolgot, a “fáj a vállam, fája hátam, derekam” problémák hívták életre. Elsősorban a test egészségének visszaállítása, a helyes tartás beállítása, és a panaszok megszüntetése a célja. Az ülő, vagy álló, statikus életmód kompenzálására törekszik. Azonban az ülő életmód mellett erre heti egy-két alkalom nem biztos, hogy elég, így érdemes egyéb praktikákat is bevetni, pl. hétvégi kirándulás, más sport, aktív életmód. Illetve ha mindenképpen ülni kell, akkor az helyes ülésmód (ékpárna, jól beállított számítógép) sokat segíthet a problémák megelőzésében, vagy kezelésében.

kezdő hatha jóga már beemel olyan elemeket, mint légzés (pránajáma), relaxáció az óra végén, és a klasszikus jógaászanák (testhelyzetek) is megjelennek a maguk teljességében. Az ászanákat kitartjuk, néhány légzés erejéig bennük maradunk, majd engedjük, hogy a gyakorlat által keltett hatás csillapodjon. Ezen az órán biztonságosan el lehet sajátítani minden technikát, ami az alapja az otthoni gyakorlásnak, haladóbb jógázásnak.

Haladóként

Ha már ismered az ászanákat, és szereted az áramlást, akkor a flow jóga, vagy a dinamikus hatha jóga lehet a következő lépés. Itt kevesebb ideig vannak kitartva az ászanák, fontos az áramlás egyik testhelyzetből a másikba, akár az egész órán, vagy váltakozhatnak áramlós és statikus blokkok is.

Az astanga jóga talán a legerősebb, az izmokat leginkább megdolgoztató változat, ami egy kötött gyakorlatsorral dolgozik. Ez erőteljesen yangos, férfi minőséget képvisel, sok vinyászával (ez köti össze a gyakorlatokat). Íme a legkönnyebbnek számító első sorozat:

Ha ennél lágyabb gyakorlásra vágyunk, akkor ott van a yin&yang jóga, ami a finomabb mozgást kombinálja az intenzívebb gyakorlatokkal. A női jógapedig kifejezetten a nők ciklusaihoz illő befogadó és finomabb minőséget képviselő gyakorlatokból áll.

Ezeket az órákat lehet kezdőként is látogatni, mert az oktatók a gyakorlók képességeihez igazítják az órát, de élvezetesebb és hatékonyabb tud lenni, ha már korábban megismerkedtünk az alapokkal.

Minden más…

Csak érdekesség képpen, a teljesség igénye nélkül, hogy még mikre lehet elmenni: acro jóga, itt páros jógagyakorlatokból áll az óra, amelyben (ahogy a neve is mutatja), helyet kap némi akrobatika is.

Aero vagy aerial jóga, amikor egy anyag (hammock) segítségével tesszük hatékonyabbá a gyakorlást. Ez segít az egyensúly gyakorlatoknál, a kartámaszos pózoknál és a fordított testhelyzeteket is új formában tapasztalhatod meg.

Válasz ki kedvenc jógastílusod és jógázz rendszeresen! 🙂

Namasté!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük