Ülő pozícióban, a számítógépet nézve, vagy a telefont nyomogatva, vagy könyvet olvasva (lásd a képet), jellemzően előretoljuk a fejünket, ez jelentős terhet ró a nyaki izmokra.
A fej a nyaki gerinc tetején van a megfelelő helyzetben, megfelelően alátámasztva és izmokkal stabilizálva. Így a nyakizmoknak csak a fej súlyát: 5-7 kg-ot kell megtartaniuk. Ha azonban a fejünket előretoljuk, mondjuk 60°- kal, akkor az 5-7 kg helyett 25-30 kg-ot kell tartani a nyakizmoknak. Az izmok rövid idő alatt alkalmazkodnak az új helyzethez, egyes izmok rövidülnek, mások túlnyúlnak, s a megbomló izomegyensúly deformálhatja a nyaki gerincszakaszt. Mindez okozhat porckorongsérvet, krónikus nyak- és vállfájást, és oka lehet a banyapúpnak.

Tudtad, hogy a banyapúp nem öröklött, hanem életmód eredetű deformitás? Ha a fej a rossz tartás miatt előretolódik, a nyaki gerincszakasz legalsó csigolyája erősen kiemelkedik a test síkjából, így sérülékennyé válik. Ha az előrehelyezett fejtartás állandósul, védekező mechanizmusként szervezetünk puha kötőszövetet halmoz a csigolya köré, így egy kisebb-nagyobb domborulat képződik a nyak alatti területen. Amint az más életmód-eredetű problémára is igaz, a banyapúpot szintén csak aktív terápiával, a testtartás helyreállításával és a káros terhelések megszüntetésével lehet eltüntetni, lassan-lassan, hónapok alatt.

Mit tehetsz ez ellen?

Ha időd nagy részét számítógép előtt töltöd, akkor a megfelelő ülőpozíció kialakítása az egyik legfontosabb dolog. Ha telefonozol, vagy olvasol, akkor figyeld a tartásodat, ne told előre a fejed. Mindig figyelj a rendszeres mozgásra, ami ne egysíkú legyen, hanem legyen meg benne a nyújtás, lazítás és az erősítés is. A természetes mozgásmintákat megvalósító aktivitás a legjobb: sétálás, nordic walking, túrázás, kirándulás, tai chi. A legfontosabb pedig a stresszmentes életmód. Sok probléma akkor jön ki, amikor stresszes élethelyzetben vagy, amikor túlvállalod magad, amikor olyan munkád / párkapcsolatod van, amit nem szeretsz. Szóval ha valamilyen probléma fennáll, igyekezz azt megoldani és relaxációval, kirándulással, kertészkedéssel, vagy bármivel, ami örömet okoz lazíts és érezd jól magad! Ha egy neked örömet okozó társasággal tudsz mozogni, sportolni, az többet érhet mozgásszervi panaszok gyógyításában, mint sok célzott gyógytorna.

Szeretnél többet megtudni a gerincbántalmak kialakulásáról, okairól és terápiás módszereiről? Akkor olvasd el Feövenyessy Krisztina: Gerinctitkok – Szeretne megszabadulni a nyak- és derékfájdalomtól? című könyvét!

Szerezd meg a Galenus kiadó termékeit kedvezményesen!!! Ha a webshopból vásárolsz, ezzel a kuponnal a jelenlegi kedvezmény mellett még további 10% kedvezményt kapsz: Galenus-Kriszti2020

A cikk a GALENUS Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. felkérésére, nem fizetett szponzorált tartalomként jött létre.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük